Afgelopen schooljaar hadden Daan en Maaike de eer om een WereldBurgerschap-traject uit te voeren op Kindercampus Zuidas. Een school met een leerlingenpopulatie die de brede diversiteit die Nederland rijk is representeert. Bij binnenkomst zie je een grote wereldkaart waarop alle achtergronden die op school zitten zijn aangegeven, in de klassen zie je veel werkjes die perfect passen binnen WereldBurgerschap.
We spreken met Mireille, leerkracht groep 8, en Hans, leerkracht World Class en vragen hen waarom werken aan WereldBurgerschap met leerlingen zo belangrijk is? Hans vertelt “Dat is waar de wereld nu behoefte aan heeft. Kennis, inzichten en gesprekken over de wereld. Verbinding is het woord. Leerlingen doen vaardigheden op in elkaar begrijpen, luisteren naar elkaar en elkaar leren kennen. Ook als je niet met zoveel verschillende culturen in de klas zit is dit belangrijk, het is goed om er vroeg mee te beginnen.”
Mireille vult hierop aan “Zonder wortels geen groei, dus moeten leerlingen weten waar hun wortels liggen. Met een ‘kijkje in de keuken’ van anderen leer je hoe de wereld om je heen functioneert en wat voor jou normaal is, is voor de ander totaal anders. Je leert accepteren en samenwerken door overeenkomsten én verschillen. Het versterkt elkaar positief.”
Kindercampus Zuidas heeft in hun visie op WereldBurgerschap een duidelijke verbinding gelegd tussen het verleden, het heden en de toekomst. Wat brengt dit jullie? “Je voorkomt ermee dat een geschiedenisles blijft bij ‘zo was het vroeger’ maar je zorgt dat er een les in zit voor nu en voor de toekomst. Zo kijk je allereerst op een hele andere naar het heden en de toekomst, maar je zorgt ook voor verbinding. Je laat zien dat we op heel veel verschillende manieren met elkaar verbonden waren, zijn en zullen zijn.”
Afgelopen schooljaar hebben we samen het WereldBurgerschap-traject uitgevoerd, wat zien jullie daarvan terug op school? Mireille ziet verschil bij de leerlingen: “De kinderen weten veel meer van elkaar, waar de ander vandaan komt en wat die heeft meegemaakt. Dat leidt tot meer begrip. We zien dat leerlingen trots zijn op hun eigen achtergrond en daarmee trots zijn op zichzelf”. Hans wijst op de structuur waar vanuit gewerkt wordt: “We hebben allemaal in onze klassenmap de WereldBurgerschap-leerlijn. Hiermee bereiden we onze thema’s voor. We werken nu aan het thema ‘In huis’ en we hebben dit verbonden aan het WereldBurgerschap-thema Identiteit. We zijn er nu duidelijk bewuster mee bezig”.
Ter afsluiting; waar zijn jullie het meest trots op? “Dat ik letterlijk kleur breng binnen ons team” zegt Mireille “en dat ik een stukje heb kunnen bijdragen aan de implementatie van WereldBurgerschap bij mij op school”.
“Dat we een voortrekkersrol hebben als Kindercampus Zuidas.” noemt Hans “Ik denk dat wij een goede vertaling maken van er in de maatschappij leeft. Kindercampus Zuidas heeft een duidelijke visie voor wat er nodig is in het onderwijs. Fawaka heeft ons ondersteund om daar handen en voeten aan te geven.”
Meer weten over Kindercampus Zuidas? Kijk op hun site: https://kindercampuszuidas.nl/
Wil jij ook WereldBurgerschap verankeren in het onderwijs bij jou op school? Bel of mail en vraag naar Aisling 06 4921 8209 /