Vorige week waren wij aanwezig op de mooie onderwijsconferentie ‘Educatie na de komma’, georganiseerd door Gemeente Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Wereldmuseum Rotterdam en ICLON (Universiteit Leiden).
Tijdens deze conferentie werd onder andere de rol van dekolonisatie onderzocht in zowel onderwijs als cultuur en hoe deze elkaar kunnen versterken. Er werd besproken wat docenten, schoolleiders en educatief medewerkers nodig hebben om dit in de praktijk te brengen.
Ook waren er keynotes van onder andere Wayne Modest, die is geïnterviewd door Profielen van de Hogeschool Rotterdam. Het hele interview kun je hier lezen: https://profielen.hr.nl/2024/na-de-komma-educatie-na-het-slavernij-excuus/
Bij het wereldburgerschap hoort interesse in de wereldgeschiedenis. "Hoe heeft ons verleden ons gevormd?" Daarbij is de koloniale geschiedenis niet weg te denken. "De koloniale geschiedenis heeft een belangrijke rol gespeeld in hoe wij naar de wereld kijken, hoe we naar anderen kijken. Het is ook een belangrijk voorbeeld van hoe de geschiedenis doorwerkt in het heden. Met meer kennis daarover komt ook meer begrip, meer empathie" (Modest, 2024 in Profielen).
Wij delen deze visie van Wayne en hebben op deze conferentie met enthousiasme de workshop ‘Lesinspiratie Koloniaal & Slavernijverleden in het primair onderwijs’ gegeven. Onder leiding van onze trainers Harsono en Khadija samen met Hogeschool Rotterdam. Tijdens deze workshop konden onderwijsprofessionals uit het primair onderwijs kennis en ideeën opdoen rondom inclusief onderwijs en het koloniale slavernijverleden van Nederland.
Bij dit onderwerp gaan we altijd op zoek naar de onderbelichte verhalen die hiervoor van essentieel belang zijn. Het is belangrijk om elkaars verhaal te her- en erkennen en hierdoor te werken aan een solidair, begripvol en empathisch wereldburgerschap.
Ook voor onze trainers was dit een mooie, inspirerende dag. Waar onder andere ervaringen werden gedeeld door personen die ook aanwezig zijn geweest bij de onthulling van het Slavernijmonument op 1 juli 2002. “Het was bijzonder om zoveel changemakers te zien op één plek”, aldus Harsono. En volgens Khadija een “mooie georganiseerde dag voor het onderwijs.”
Naast deze workshop in samenwerking met o.a. Hogeschool Rotterdam, bieden wij ook de ‘Nascholing slavernijverleden, koloniaal verleden en de doorwerking hiervan’ aan als workshopreeks voor scholen en schoolbesturen. Voor meer informatie kun je kijken op deze pagina.